50 gadu jubileja maršrutam Gēteborga – Ķīle – Gēteborga

Pārējā Eiropa | Nav komentāru

Stena Line šī gada aprīlis ir īpaši nozīmīgs, jo 50 gadu pastāvēšanas jubileju atzīmē maršruts Gēteborga – Ķīle – Gēteborga. Lūk, neliels ieskats maršruta 50 gadu vēsturē!

 

Preses konferencē 1964.gada novembrī Stens Olsons prezentē savu plānu divu gadu laikā atvērt maršrutu uz Ķīli Vācijā – garāko Stena maršrutu tajā laikā. Divarpus gadus vēlāk, 1967.gada aprīlī maršruts tiek atklāts un tajā sāk kursēt prāmis Stena Germanica, elegants un praktisks prāmis. īTas bija 110 metrus garš un varēja uzņemt 1300 pasažierus, kā arī kursēt 23,5 mezglu ātrumā. Jaunais prāmis pirmoreiz tas noenkurojās Ķīlē, paplašinātajā Oslokai piestātnē, savukārt Gēteborgā tas piestāja terminālī Skandiahamn, kas būvēts tajā pašā 1967.gadā. Jau pirmajā gadā prāmis Stena Germanica pārvadāja kopumā 120 000 pasažierus, gaidīto 100 000 vietā. Turpmāko piecu gadu laikā Stena Germanica kopumā pārvadāja 296 000 pasažierus.

1972.gads ir īpašiem notikumiem pilns. Pirmkārt, maršrutā tika ieviests otrs prāmis Stena Atlantica, kas kursēja līdzās prāmim Stena Germanica. Vēlāk tajā pašā gadā pievienojas prāmis Stena Olympica, uz kura bija krietni vairāk vieta pasažieriem un transportlīdzekļiem, kā arī augstākas kvalitātes kajītes. Jaunie prāmji tika sagaidīti ar lielu atsaucību un sajūsmu. Arī Gēteborgas ostā tiek piedzīvotas izmaiņas, jo  prāmji sāka kursēt no jaunā termināla MasthuggskajStena Germanica turpināja kursēt Ķīles maršrutā līdz 1974.gadam, kas nespēja vairs apkalpot pieaugošo kravu plūsmu.

Divus gadus vēlāk, 1974.gadā Sessanlinjen uzņēmums atvēra maršrutu Gēteborga – Trāveminde, kas bija tiešs konkurents Ķīles maršrutam, kas tādējādi sāka ciest zaudējumus. Situācija mainījās astoņdesmito gadu sākumā, kad Stena Line pārņēma Sessanlinjen uzņēmumu un tā maršrutus. Lai samazinātu izmaksas, kravu prāmji turpināja kursēt no Trāvemindes ostas, savukārt pasažieru prāmji tiek novirzīti uz vienu – Ķīles – ostu.  No 1982. līdz 1988.gadam Ķīles maršrutā kursēja prāmis Kronprinsessan Victoria, ko Stena Line ieguva Sessanlinjen uzņēmuma pārņemšanas rezultātā. Šodien prāmis kursē maršrutā Fišgārda – Roslēra (Fishguard – Rosslare) ar nosaukumu Stena Europe.

Jaunā Stena Germanica tika piegādāta 1987.gadā. Tajā laikā tas bija lielākais prāmis pasaulē; 175m garais prāmis ar 1700 līnijmetriem spēja uzņemt pat 2500 pasažierus. Gadu vēlāk sāka kursēt arī Stena Scandinavica, kas bija Stena Germanica māsas kuģis. Ar šiem abiem prāmjiem astoņdesmito gadu beigās Ķīles maršruts sāka atkal gūt peļņu. Grūtības atkal tika piedzīvotas 1993.gadā, kad tika ierobežota beznodokļu iepirkšanās, kā rezultātā samazinājās pasažieru skaits, kuri devās uz prāmja, lai iepirktos. Tādējādi Stena Line nācās koncentrēties uz atpūtas un darījumu braucienu, kā arī kravu plūsmu organizēšanu. Beznodokļu iepirkšanās ES iekšējā tirgū tiek pavisam atcelta 1999.gadā, kas nozīmēja lielu izaicinājumu ne tikai Ķīles maršrutam, bet arī maršrutam uz Dāniju. Abi prāmji līdzās viens otram turpināja kursēt līdz pat 2010.-2011.gadam, kad to vietā stājas vēl lielāki prāmji. Ar nosaukumiem Stena Spirit un Stena Vision šie abi prāmji kursē vēl šodien maršrutā Karlskrūna – Gdiņa (Karlskrona – Gdynia).

2011.gadā Stena Germanica un Stena Scandinavica vārdus ieguva renovētie prāmji no Ziemeļjūras maršrutiem – attiecīgi Stena Hollandica un Stena Britannica. Abiem prāmjiem ir augsta komforta līmeņa kajītes, tostarp luksusa kajītes ar panorāmas skatu, kas ātri kļuva pieprasītas. Kajītēs pieejamas burbuļvannas, apaļas gultas un platekrāna televizori. 2015.gadā Stena Germanica kļūst par pirmo RoPax prāmi, kurš darbojas ar metanolu.

Visbeidzot, 2017.gadā svinīgi tiek atzīmēta maršruta 50 gadu jubileja!