Mūsu pirmais kravu prāmis – Stena Carrier

Pārējā Eiropa | Nav komentāru

Jau 1960. gadu beigās kuģniecība sāka strauji attīstīties. Kravas pārvadājumu prāmji, kā arī konteineru kuģi guva aizvien lielāku popularitāti kravu pārvadājumu jomā.  Tieši tādēļ Stena 1969. gadā pasūtīja prāmi kravu un kravas automašīnu pārvadāšanai maršrutā Gēteborga – Ķīle. Turklāt, bizness strauji attīstījās, tādēļ tika iegādāti vairāki māsas kuģi, kas ielika pamatus moderniem Stena Ro-Ro tipa kuģiem, kā rezultātā pārvadājumi uz Ķīli nekad neapstājās.

Mazliet vēstures

Stokholmas kuģniecības uzņēmums AB Svea 1969. gada aprīlī iegādājās tikko celtu kravu pārvadājumu kuģi Servus, kas kursēja maršrutē Gēteborga – Hals. Servus nāca no ziemeļrietumu Skandia ostas, lai palīdzētu un palielinātu kapacitāti kuģim Stena Germanica. AB Svea projekti tika izstrādāti, lai radītu neapšaubāmi spēcīgu iespaidu par Stenu A. Olsona kungu. Jau 1969. gada sākumā, darbu uzsāka no Norvēģijas pilsētā Krisjānsannā no kuģu būvētavas iznākušais Stena Group kuģis A/S Kristiansands Mekaniske Verksted (KMV).

Galvenokārt, kuģis tika būvēts, lai atvieglotu Stena Germanica noslogotību maršrutā Gēteborga – Ķīle, jo pieprasījums attiecībā pret kajīšu skaitu uz klāja bija pārāk liels vienam kuģim. Informācijas avoti liecina, ka projekts izdevies lieliskas Stena un kuģu būvētavas sadarbības rezultātā –  efektīvs 2500 tonnāžas kuģis ar pievilcīgu dizainu. Veidot prāmi ar četriem galvenajiem dzinējiem bija norvēģu ideja. Tika izmantoti Normo dzinēji no Bergenas.

Lai vai kā, Stena pirmais kravu pārvadājumu prāmis tā arī netika izmantots maršrutā Gēteborga – Ķīle. Tā kā kanādiešu prāmis Patrick Morris nogrima 1970. gada 20. aprīlī, uzņēmumam Canadian National shipping company (CN) steidzami bija nepieciešams jauns prāmis. Stena fraktēšanas nodaļai, kuru vadīja Svens Lindholms, bija ļoti labas attiecības ar CN, kas balstījās uz veiksmīgo darījumu ar pirmo prāmi Stena Danica. Vien dažas nedēļas pēc Patric Morris nogrimšanas, CN panāca vienošanos ar Stena par 30 mēnešu garu līgumu jaunam prāmim. 1970. gada 1. oktobrī  prāmis Stena Carrier tika nosūtīts uz Kanādu.

Stena kravas pārvadājumu prāmju būvniecība, mārketinga nolūkā, ieguva nosaukumu Stena Seacarrier. Tā kā pirmās sadarbības ar uzņēmumiem bija ļoti veiksmīgas, Stena saņēma ar vien vairāk piedāvājumu, kā rezultāta trīs dažādās Norvēģijas kuģu būvētavās no 1970. – 1972. gadam uzbūvēja četrus prāmjus. To bija iespējams paveikt, jo Norvēģijas kuģu būvētavās līdz šim būvēja tikai zvejas kuģus, tādēļ tās nebija noslogotas. 1970. gadā prāmis Stena Carrier, 1971. gadā prāmis Dalriada un Stubbenkammer.  Ceturtais prāmis Anderida tika uzbūvēts Brevikā un piegādāts 1972. gada aprīlī.

Stena pasūtīja aizvien sarežģītākus un sarežģītākus kravu pārvadājumu prāmjus, kurus sāka dēvēt par ro-ro prāmjiem. Kā arī, iemācījās ātri būvēt dažādus prāmjus, atkarībā no pasūtītāja vēlmēm, tādējādi būvējot pamatus modernajai Stena RoRo. 1970. gados tika uzbūvēti 26 jauni ro-ro kuģi Norvēģijā, Holandē, Vācijā, Austrijā un Dienvidkorejā.

Stena pirmajam kravu pārvadājumi prāmim bija garš un piedzīvojumiem bagāts mūžs. Pēc 30 mēnešus ilgā līguma beigām, Stena Carrier pārdeva britu uzņēmumam 1974. gadā, kur tas uzsāka darbu uzņēmumā Sealink. To pārdēvēja par Ulidia un tā pārvadāja kravas no Skotijas uz Ziemeļīriju. Pēc tam 1981. gadā  kuģi pārdeva Ēģiptes uzņēmumam. 1987. gadā tā atgriezās ziemeļos, kur Norvēģijā tika pārbūvēta par pasažieru pārvadājumu prāmi un nosaukta par Fjordveien. Pēc tam tai vēlreiz nomainīja nosaukumu Fjärdvägen (vārdu spēle starp norvēģu un jauno zviedru nosaukumu), un 1996. gadā kursēja maršrutā Mosa – Hortena, un pārdēvēta par Holger Stjern. Tā kā šajā maršrutā sāka kursēt jaunāki prāmji, kuģis tika nosūtīts uz Itāliju. Vēl pēc pāris gadiem uz Turciju, kur tā sāka kursēt Melnajā jūrā. Prāmja mūžs beidzās 2011. gadā, kad pēc 41 nostrādāta gada tā Turcijā tika sagriezta.

Fakti par kuģi

Uzbūvēts 1970. gada oktobrī Krisjānsannas kuģu būvētavā

Garums – 106.5 metri

Platums – 16 metri

Tonnāža – 1.599

Pasažieri – 12

Ietilpība – 45 x 12m piekabes un 50 mašīnas

Ātrums – 17 mezgli