Stena Gothica

Stena Gothica – flotes dāma ar stāžu

Pārējā Eiropa | Nav komentāru

Ziemas laikā vairāki Stena Line prāmji dodas uz sausajiem dokiem veikt ikgadējo apskati un nepieciešamos remontdarbus. Kamēr, piemēram, Stena Danica atradās sausajos dokos, kopā ar prāmjiem Stena Jutlandica un Gute maršrutā Frederikshavna-Gēteborga (Frederikshavn-Gothenburg) kursēja prāmis Stena Gothica – flotes dāma ar varenu pieredzi un darba stāžu. Mūsu vēstures eksperti Rikards Salstens (Rickard Sahlsten) un Anders Bergeneks (Anders Bergenek) atklāj Stena Gothica vēsturi.

Stena Gothica šajā pasaulē ienāca 1982.gadā kuģu būvētavā Itālijā. Īpašnieks, pēc tautības grieķis, devai tai vārdi Lucky Rider, jo tas bija viens no pirmajiem ro-pax tipa prāmjiem pasaulē. Kravu prāmji šajā laikā bieži vien nodrošināja vietu nelielam skaitam pasažieru, bet Lucky Rider bija vieta ne tikai 1350 līnijmetriem (aptuveni 80 kravas automašīnām), bet arī 80 pasažieriem. Tam laikam augstā kapacitāte padarīja viņu un māsas kuģi par ļoti pieprasītiem prāmjiem transporta nozarē.

Pirmajā gadā Lucky Rider tika iznomāta Zviedrijā. Uzņēmums Rederi AB Nordö izmantoja prāmi jaunatklātajā maršrutā no Malmes (Malmö)Zviedrijā uz Trāvemindi Vācijā, kur tas kursēja kopā ar Svealand of Malmö – kuģi, kura karjera veiksmīgi turpinājās Stena grupā ar vārdu Stena Seatrader. Grieķu īpašnieka uzņēmums drīzumā bankrotēja, un Stena iegādājās Lucky Rider savā īpašumā.

Pēc pirmās atjaunošanas Lucky Rider tika nodēvēta par Stena Driver un sāka kursēt maršrutā Gēteborga-Trāveminde, līdz nākamā gadā tika pārdota uzņēmumam British Sealink un tika pārdēvēta par Seafreight Highway; prāmis kursēja maršrutā Dovera-Dunkērka (Dover-Dunkerque) un Dovera-Bruges. Pēc pāris gadiem prāmi pārdeva Bulgāru kuģošanas uzņēmumam. 1990.gadā prāmi atkal pārpirka Zviedrija un nodēvēja parNordic Hunter.

Nordic Hunter

Gadu vēlāk – 1991.gadā dāņu uzņēmums DSB pārņēma un atjaunoja prāmi, nodēvēja to par Ask un izmantoja kā pasažieru prāmi. Tagad tajā bija vietas 548 pasažieriem, kā arī lielas durvis priekšgalā. Līdz tam prāmja uzkraušana un nokraušana tika veikta, izmantojot durvis kuģa aizmugurē. Prāmis Ask turpināja kursēt starp divām Dānijas pilsētām maršrutā Ārhūsa-Kalundborga (Aarhus-Kalundborg). 1993.gadā prāmim Asktika atjaunota visa mašīntelpa un iekārtas.

1999.gadā sākās prāmja Ask ceļš Baltijas jūrā – tas kursēja no Dānijas, Vācijas un Zviedrijas ostām uz Liepāju un Ventspili. Divus gadus vēlāk prāmi nedaudz pagarināja, pievienojot 20 metrus garumā. 2002.gadā prāmis Ask atkal atgriezās uzņēmumā Nordö, kas izmantoja prāmi maršrutā Malme – Trāveminde. Nākamajā gadā Stena Line, sadarbībā ar uzņēmumu Scandlines, izmantoja prāmi Ask maršrutā Trelleborga – Trāveminde. Vairākus gadus prāmis Ask turpināja kursēt no Zviedrijas un Vācijas uz Baltijas valstu ostām.

Kad 2015.gadā veterāne Stena Scanrail, kas kursēja maršrutā Gēteborga – Frederikshavna, tika norakstīta pēc 25 797 reisiem Stena Line maršrutos, uzņēmums meklēja atbilstošu aizstājēju un izvēlējās flotes dāmu ar bagātīgu stāžu – prāmi Ask. Prāmis Ask tika pārdēvēts par Stena Gothica un ieguva Zviedrijas karogu, un sāka kursēt maršrutā Gēteborga – Frederikshavna. Kopš tā laika prāmis Stena Gothica tiek izmantots kā aizstājējprāmis vairākos Stena Line maršrutos, tomēr par mājas ostu tiek uzskatīta Gēteborga.

 

Kā vienmēr vēlamies pateikt paldies Rikardam un Andersam par vēstures liecību atspoguļošanu. Rikards ir Klubb Maritim Zviedrijā vadītājs, kā arī atbildīgs par mūsu arhīviem.

Runājot par doku sezonu – vēlaties uzzināt, kas ir doki un kā tie darbojas? Noskatieties video šeit!