SKAGEN I – īpašs prāmis

Zviedrija | Nav komentāru

Fakti par prāmi

Saņemts 1914. gada 1. aprīlī no Kopenhāgenas kuģu būvētavas Burmeister & Wain.

Korpuss pārbūvēts un pagarināts 1936. gadā Stokholmas kuģu būvētavā Finnboda. Tālāk minētie dati attiecas uz prāmi pēc tā pagarināšanas.

 

Garums: 71,1m

Platums: 10,7 m

Bruto tonnāža: 1325 gt.

Pasažieru ietilpība: 520 pers.

Kajītes: nav zināms

 

Blog_Heimdal_Brynhild

Foto: Erik Holmberg,

 

Vēsture

 

Līdz 1962.‒1963. gada ziemai prāmis ÖSTERSÖEN jau bija guvis tik lielus panākumus, ka Stens A. Olsons sāka plānot, kā paplašināt sava uzņēmuma Skagenlinjen darbību. Šoreiz viņš meklēja pietiekami ietilpīgu kuģi, lai attīstītu savus pakalpojumus. Viens no pirmajiem prāmjiem, ko Skagenlinjen atrada, bija vecais un klasiskais BRYNHILD. Tobrīd šis kuģis stāvēja noenkurots, jo mēģinājumi to izmantot reisos starp Zviedriju un Somiju bija beigušies neveiksmīgi. Prāmi pārsauca par SKAGEN I.

 

SKAGEN I ir prāmis ar interesantu vēsturi. Uzņēmums Dampskibsselskabet of 1866 paa Bornholm (dēvēts arī par uzņēmumu 66) 1914. gadā to uzbūvēja kā tvaika kuģi (ar sākotnējo nosaukumu HEIMDAL) un izmantoja maršrutā Kopenhāgena-Renne. Šis Dānijas uzņēmums bija slavens ar tehnoloģiski attīstītu un modernu kuģu būvniecību, un HEIMDAL nebija izņēmums. Dānija bija “salu karaliste”, un tieši pasažieru prāmji, kas kursēja no Kopenhāgenas, lielā mērā saglabāja valsts vienotību. Kuģošanas entuziastiem Dānijas galvaspilsēta 1914. gadā bija īsta apsolītā zeme.

 

Uzņēmums 66 30. gadu beigās nolēma nomainīt savus kuģus, un 1936. gadā HEIMDAL tika pārdots pārvadājumu uzņēmumam AB Svea, kas to pārdēvēja par BRYNHILD. Šis Zviedrijas uzņēmums pagarināja prāmja korpusu un to modernizēja, –prāmis pēc pārbūves izskatījās “hipermoderns”.Pārbūvētais Bornholmas kuģis kļuva par vienu no AB Svea prāmjiem, kas kursēja maršrutos uz Somiju un vasaras maršrutā Stokholma-Mariehamna-Turku. Kuģa ledus klases dēļ tas nebija piemērots šiem maršrutiem arī ziemas periodā.

 

Otrajā pasaules karā BRYNHILD kļuva par daļu no Zviedrijas vēstures. Šis prāmis no Somijas uz Zviedriju transportēja t. s. “Somijas bērnus”. “Somijas bērni” bija nepilngadīgie, kurus aizveda no Somijas un ievietoja zviedru audžuģimenēs, lai viņus pasargātu no kara šausmām. Turpmākajos kara gados BRYNHILD īslaicīgi tika iznomāts uzņēmumam AB Gotland, lai aizstātu prāmi HANSA, kurš tika iznīcināts Padomju Savienības uzbrukumā. Kara laikā BRYNHILDAB Svea prāmis lielākoties tika izmantots reisiem Zviedrijas piekrastē, kursējot maršrutos uz ziemeļiem un dienvidiem no Stokholmas.

 

Pēc kara BRYNHILD periodiski kursēja uz Somiju, bet pārsvarā prāmi izmantoja prestižajos vasaras maršrutos Stokholma-Borgholma un Stokholma-Kalmāra. Reizēm maršrutā Stokholma-Sūllīdena uz klāja varēja redzēt arī kādu karaliskās ģimenes locekli. 1956. gadā vecais tvaika kuģis kursēja vasaras kruīzos maršrutā Stokholma-Ļeņingrada, ko organizēja Nyman & Schultz.

 

BRYNHILD kalpošanas mūžs tuvojās beigām. Tomēr AB Svea izdevās to pārdot uzņēmumam, kurš 1960. gadā ar nosaukumu Continental Line atvēra maršrutu Falkenberga-Horsensa. Uzņēmums pat plānoja kuģa pakaļgalā uzbūvēt automobiļu nodalījumu, taču tas tā arī netika īstenots. Falkenbergā BRYNHILD kļuva zināms kā prāmis, kas “dejoja vienu vasaru”. Šim maršrutam nebija izredžu konkurēt ar Lion Ferry reisiem no Halmstades vai Vārbergas uz dažādiem galamērķiem Eiropā.

Foto: Valdemar Christensen. Regina Marviken, 1968. gada februārī.

1961. un 1962. gadā kāds apakšuzņēmums Jēvlē mēģināja BRYHILD norīkot maršrutos no Jēvles un Oregrundas uz Somiju, taču bez panākumiem. Tad prāmis nonāca Skagenlinjen rokās un tika pārbūvēts par iepirkšanās prāmi. BRYHILD šo jauno funkciju pildīja diezgan labi, un 1963. gadā prāmis kursēja Skagenlinjen maršrutos no Gēteborgas. Stena AB prāmi nopirka 1963. gada decembrī, savukārt 1964. gadā to turpināja izmantot Skagenlinjen.

 

Kad Skagenlinjen iegādājās labākus un modernākus prāmjus, 50 gadus vecais tvaika kuģis tika pārdots. Lodoses kuģu būvētavā to pārbūvēja, un pēc tam prāmis apbrīnojamā kārtā turpināja kalpot – šoreiz kā baraku kuģis ar nosaukumu REGINA. 1970. gadā prāmi noenkuroja pie Oskarshamnas un vēlāk Nakskovā (Dānija) demontēja nodošanai metāllūžņos. Prāmja krāšņais mūžs bija beidzies.