Stena Olympica sailing

Dienvidslāvijā būvēts prāmis ar olimpisku auru un skandināvu dizainu

Vācija | Nav komentāru

Stena Olympica tika uzbūvēta Dienvidslāvijā un piegādāta tieši tajā pašā gadā, kad noritēja vasaras olimpiskās spēles Minhenē 1972.gadā. Prāmja interjera dizainā atspoguļojās dekādes dizaina tendences un skandināvu stils.

Par Stena Olympica:

Piegādāta 1972.gada jūnijā no Titovo Brodogradiliste kuģu būvētavas Kraljevicā, Dienvidslāvijā.

Garums: 125.00 m
Platums: 19.5 m
Tonnāža: 6,666
Pasažieru ietilpība: 1,500
Kajītes: 675 + 190 atpūtas krēsli
Vietas kravas automašīnām: 26
Vietas pasažieru automašīnām: 250

Modernākais prāmis savā laikā

Stena Olympica interjers bija ļoti plašs un komfortabls. To izstrādāja zviedru arhitekti Rolfs Karlsons (Rolf Carlsson) un Hans Nilsons (Hans Nilsson) pēc līdzīga stila, kāds bija citos Stena Line prāmjos – izmantotajos materiālos dominēja koks ar maigām krāsām, taču Stena Olympica gadījumā tas tika papildināts ar košiem akcentiem. Arī mēbeļu audums bija košos, piesātinātos toņos. Interjers bija tipiski septiņdesmito gadu skandināvu dizainam atbilstošs.

Uzkāpjot uz klāja, pasažieri ienāca lielā hallē, kuras grīda pie informācijas galda bija izgatavota no balta marmora. Šajā pašā klājā atradās lielākā daļa kajīšu. Kajītēm ar logu bija arī atsevišķa duša un tualete, kas gan nebija iekšējām kajītēm. Klāju augstāk atradās restorāns, izstrādāts pēc Knuda E. Hansena (Knud E. Hansen) idejas, kurā restorāns atradās kuģa priekšgalā, savukārt kafejnīca – kuģa aizmugurē. Restorānu no kafejnīcas vienā pusē norobežoja virtuve, bet otrā pusē kiosks. Vēl klāju augstāk atradās bars ar atpūtas telpu, no kuras lielajiem logiem pavērās lielisks skats uz jūru. Šajā klājā kuģa aizmugurē atradās sēdvietu zona ar 190 izlaižamiem atpūtas krēsliem.

Visas publiskās zonas un telpas uz klāja tika dēvētas par godu olimpiskajām spēlēm, kuras tajā gadā, kad tika piegādāts kuģis, noritēja Vācijas pilsētā Minhenē. Olimpa restorāns, Maratona kafejnīca un Minhenes bārs – tas piedeva īpašu, olimpisku auru kuģim. Stena Olympica bija “elastīgs” prāmis. Nakts reisos pasažieri tika uzņemti kajītēs, bet dienas reisos uz Kuršēras (Korsör) pilsētu Dānijas krastos, kā arī vēlāk uz Frederikshavnas (Frederikshavn) pilsētu netālu no Jitlandes pussalas ziemeļu raga, kajītes bija tukšas, un Stena Olympica kursēja kā izteikts dienas reisu prāmis.

Gluži kā Stena Germanica – tikai lielāks

Stena Olympica interjerā tika ieturēts tāds pats stils, kā prāmim Stena Germanica. Tikai Stena Olympica atšķīrās ar izmēru – viss bija lielāks un plašāks. Otrās paaudzes vācu līnijas prāmjiem bija par 40% vairāk gultasvietu nekā to priekštečiem, kā arī par 70% lielāka kravu līnijmetru kapacitāte. Salīdzinot ar citiem prāmjiem, kuri kursēja vācu līnijās, Stena Line prāmjiem bija relatīvi lielāka pasažieru ietilpība, bet nedaudz mazāka kravu līnijmetru kapacitāte. Tas atspoguļojās augstajā pieprasījumā no pasažieru puses, kuri vēlējās ceļot maršrutā gan no Vācijas, gan uz Vāciju. Stena Olympica kapacitāte tika palielināta par 152 gultasvietām, kad tā tika renovēta zviedru kuģu būvētavā Selvesborjā (Sölvesborg), taču tas ietekmēja kuģa eleganto ārieni, uzskatāmi parādot, ka Stena Line koncentrējās uz maksimālu prāmja potenciāla izmantošanu.

Lielisks ieguldījums

Stena Olympica būvniecība 1972.gadā izmaksāja tikai 28 miljonus zviedru kronu. Rezultātā – Stena Line saņēma prāmi, kurš pēc nelielas pārbūves varēja nodrošināt kopumā 1000 gultasvietas, kā arī plašas restorāna telpas. Tas nozīmēja augstu konkurētspēju. Prāmis kļuva par vērtīgu Stena Line flotes vienību, kad septiņdesmito gadu sākumā pieauga konkurence vācu līnijās, jo, piemēram, Sessan Line atvēra jaunu maršrutu 1974.gadā no Gēteborgas Zviedrijā uz Trāvemindi Vācijā.

Pēc pavadītiem 10 gadiem jūrā, Stena Olympica tika aizstāta ar lielākas tonnāžas prāmi. Tad tā tika pārdota uzņēmumam Prince of Fundy Cruises Ltd un vasaras laikā ar jaunu vārdu Scotia Prince kursēja starp Portlendu, Menu un Jarmūtu. 1986.gadā prāmis tika pagarināts, taču turpināja kursēt tajā pašā maršrutā, līdz 2005.gadā līnija tika slēgta. Pēc tam Stena Olympica tika izmantota dažādos maršrutos Vidusjūrā. Tikai 2012.gadā košais un kolorītais prāmis tika norakstīts Bangladešā – pēc veiksmīgas, 40 gadu ilgušas karjeras.