Mūsu pirmais prāmis Östersöen

Zviedrija | Nav komentāru

Turpinot bloga ierakstu sēriju par Stena Line, piedāvājam ieskatu mūsu pirmā prāmja ÖSTERSÖEN vēsturē. Lai interesanta lasīšana!

 

Fakti par kuģi

Izgatavots 1954. gada maijā Kopenhāgenas kuģu būvētavā Burmeister & Wain

Kuģa korpuss tika izgatavots Svenborgas kuģu būvētavā AS Svendborg Vaerft

Pagarināts 1960. gadā Kopenhāgenas kuģu būvētavā Burmeister & Wain (papildinformāciju sk. turpmāk)

Garums: 60,7 m

Platums: 10,5 m

Bruto tonnāža: 1388 gt.

Pasažieru ietilpība: 700

Kajītes: 48

Kravas automobiļi: 0

Vieglie automobiļi: 50

 

Östersöen-roulettbord-Krep571_3_blogg

Ostersoen Gēteborgas ostā

 

 

Vēsture

Skagen Line pirmais kuģis bija mazais fraktētais dāņu prāmis ÖSTERSÖEN. Tas 1954. gadā tika uzbūvēts pēc Dānijas pārvadājumu uzņēmuma Dampskibsselskabet of 1866 paa Bornholm (dēvēts arī par uzņēmumu 66) pasūtījuma, lai vasarā nodrošinātu reisus maršrutā Simrishamna-Ellinge. Tas bija ātrākais veids, kā no Zviedrijas nokļūt Bornholmā. 66 piedāvāja reisus šajā maršrutā daļēji tāpēc, lai nepieļautu konkurenci ienesīgajos vasaras maršrutos. Tas būtu samazinājis maršruta Īstase-Renne ienesīgumu.  Citās sezonās ÖSTERSÖEN tika izmantots kā papildu prāmis maršrutā Kopenhāgena-Renne vai stāvēja noenkurots piestātnē. Šo prāmi arī fraktēja dažādi pārvadājumu uzņēmumi.

Ieeja Ellinges ostā bija šaura, kas uzlika zināmus ierobežojumus prāmja izmēram. Sākotnēji prāmis bija par septiņiem metriem īsāks, nekā norādīts sadaļā “Fakti par kuģi”. Prāmis tika pagarināts 1960. gadā. ÖSTERSÖEN sānu durvis tika iebūvētas korpusa priekšdaļā, lai uz prāmja varētu novietot vieglos automobiļus. Uzņēmums 66 20. gs. 30. gados pirmais sāka izmantot šo kuģu būvniecības metodi. Automobiļiem bija paredzēta vieta visa prāmja garumā, taču Skagen Line reisos šī platība tika iekārtota pasažieru vajadzībām.   

Interior_collage_blog

Interjērs uz klāja

 

Pasažieriem prāmī ÖSTERSÖEN bija pieejama ēdamzāle, veranda un smēķētava. ÖSTERSÖEN atbilda augstiem standartiem un nodrošināja ceļotājiem ļoti ērtu un mājīgu vidi.

Daudzējādā ziņā ÖSTERSÖEN konstrukcija līdzinās Sessan Line 1936. gadā uzbūvētajam prāmim KRONPRINSESSAN INGRID – to uzskata par pirmo kuģi, kas tika izmantots maršrutā Gēteborga-Frederikshavna. Tomēr šis Dānijas prāmis bija aptuveni par 12 m īsāks, un tam bija ievērojami mazāka velkme. Šā prāmja īpašības nebija ideālas, un tas ievērojami šūpojās, kuģojot atklātā jūrā starp Zviedriju un Bornholmu, kā arī Skagen Line reisos Kategata šaurumā. Pārvietoties ar šādiem nelieliem prāmjiem atklātā jūrā bija diezgan liels piedzīvojums, taču tas nebiedēja pasažierus 20. gs. 50. un 60. gados.

Skagen Line (vēlāk – Stena Line) šo prāmi fraktēja īsu laikposmu – no 1962. gada 20. decembra līdz 1963. gada  10. februārim. Pēc tam prāmi ÖSTERSÖEN atkal sāka izmantot uzņēmums 66. 1973. gada sākumā to iegādājās Kipras pārvadātāji, pārdēvēja par ROANA un atvēra maršrutu Adrijas jūrā starp Otranto (Korfu) un Igumenicu. Šie reisi turpinājās līdz 1993. gadam, kad kāds cits Kipras pārvadājumu uzņēmums šo prāmi sāka izmantot maršrutos uz Albāniju. Vienu sezonu prāmis ROANA tika nofraktēts kuģošanai Sarkanajā jūrā. Tad ROANA mūžs beidzās, un 1995. gadā prāmi nodeva metāllūžņos Brindizi – pēc tam, kad tas piestātnē bija stāvējis noenkurots ilgāk nekā gadu. /Anderss Bergeneks un Rikards Sālstēns

Liels paldies Andersam un Rikardam, kuri šo informāciju apkopoja. Lūdzu, sūtiet savus jautājumus, ja vēlaties uzzināt ko vairāk par mūsu prāmjiem. Nākamais bloga ieraksts būs par notikumiem 1963. gadā..

P. S. Ja vēlaties uzzināt vairāk par mūsu vēsturi, kuru ir izpētījuši A. Bergeneks un R. Sālstēns, šeit ir pieejama viņu grāmata “Stena Line – prāmju uzņēmuma vēsture”. Turklāt Rikards ir Gēteborgas jūrniecības kluba (Klubb Maritim Göteborg) priekšsēdētājs – šis klubs veido mūsu uzņēmuma arhīvu.