Lena Gothberg

5 atbildes, kāpēc sievietes ir nozīmīga kuģniecības nozares sastāvdaļa

Uz klāja | 1 komentārs

Starptautiskā Sieviešu tiek svinēta jau kopš pagājušā gadsimta, tomēr tikai 2017.gada Pasaules Ekonomikas foruma ziņojumā par dzimumu nevienlīdzību tiek vēstīts, ka, lai gan nevienlīdzība mazinās, līdz dzimumu paritātei ejams ceļš pat 200 gadu garumā.  Tādēļ par šī gada tēmu ir izvēlēta #PressForProgress. Kāpēc tas ir tik svarīgi? Tāpēc, ka dzimumu vienlīdzība tieši ietekmē ekonomikas un sabiedrības attīstību.

Par pēdējo gadu progresu šajā jomā aicinājām izteikt viedokli Lēnai Gētbergai (Lena Göthberg) – kuģniecības nozares entuziastei, konsultantei un ziņojumu autorei, kuras kaislība ir kuģniecība un tās nozares popularizēšana, kas ietver sevī arī cīnīšanos par lielāku dzimumu vienlīdzību un sieviešu tiesībām darboties šajā nozarē.

Šeit ir svarīgākās piezīmes no mūsu sarunas ar Lēnu, kas atspoguļo sieviešu lomu (jo īpaši jaunu sieviešu lomu) kuģniecības nozarē nākotnē.

1. Sievietei ir svarīga loma ilgtspējīgas nākotnes nodrošināšanā kuģniecības nozarē

Vienlīdzība ir svarīga ne tikai pašas vienlīdzības pēc, bet arī tādēļ, ka tā palīdz ienākt jaunām prasmēm, kas palīdz nozarei attīstīties. Tā tas ir arī kuģniecības nozarē, jo tā kļūst aizvien sarežģītāka un arvien vairāk balstās uz automatizācijas un mākslīgā intelekta attīstību. Lai būtu efektīvs darbinieks kuģniecības nozarē, nevajag vairs spēcīgas rokas, bet vajag spēcīgu prātu.

“Esmu ļoti ieinteresēta esošajā paradigmā, kad strauji noris tehnoloģiju attīstība un digitalizācija. Kad satieku cilvēkus, kas arī ir ieinteresēti šajos pat jautājumos, man šķiet pat pašsaprotami, ka jaunas sievietes ienes jaunas zināšanas un prasmes, kas mums nepieciešamas nākotnei, piemēram, 3D printēšana, blockchain tehnoloģijas, tālvadības kontroles sistēmas uz prāmjiem, utt.

Kā to apraksta Lena:

“Esmu ļoti ieinteresēta esošajā paradigmā, kad strauji noris tehnoloģiju attīstība un digitalizācija. Kad satieku cilvēkus, kas arī ir ieinteresēti šajos pat jautājumos, man šķiet pat pašsaprotami, ka jaunas sievietes ienes jaunas zināšanas un prasmes, kas mums nepieciešamas nākotnei, piemēram, 3D printēšana, blockchain tehnoloģijas, tālvadības kontroles sistēmas uz prāmjiem, utt. Nozare vēl nav līdz galam atkopusies pēc finanšu krīzes 2008.gadā; tā vēl joprojām atrodas izdzīvošanas režīmā. Tomēr šis ir arī laiks, kad uzņēmumi meklē alternatīvas iespējas, kā paveikt darbu, tieši ietekmējoties no digitalizācijas procesiem un inovācijām. Tāpēc, manuprāt, šobrīd lielākais izaicinājums ir tāds, ka vienkārši kuģniecības nozarē trūkst sieviešu.”

2. Jāmaina priekšstati par kuģniecības, lai atrisinātu darbaspēka trūkumu

Par kuģniecības nozari un cilvēkiem, kas tajā darbojas,  pastāv dažādi priekšstati. Visbiežāk dzirdam, ka kuģniecībā strādā vien vīrieši gados, ne labākajās attiecībās ar tehnoloģijām. Lai atrisinātu darbaspēka trūkumu un iztrūkstošo interesi par darbu kuģniecības nozarē, tai būtu jārada tāds priekšstats, ka tā ir īstā vieta jauniem, spējīgiem cilvēkiem, kuri viegli pielāgojas pārmaiņām un labi jūtas digitālajā laikmetā.

“Jebkurā nozarē ir viens un tas pats, un kuģniecības nozare sacenšas ar citām nozarēm, lai piesaistītu jaunus un talantīgus cilvēkus, sievietes un vīriešus, lai gan man pašai šķiet, ka pati nozare to nemaz nenojauta pirms tam. Ir īstais laiks kuģniecības nozarei pozicionēt sevi kā aizraujošu, iespēju pilnu nozari, kurā ir darba vietas jauniem cilvēkiem, tajā pat laikā sniedzot viņiem atvērtu un uz izaicinājumiem balstītu darba vidi, kurā viņi var attīstīt un pilnveidot sevi.”

Tā iemesla pēc, Lēna izveidoja radio raidījumu (podkāstu) ar nosaukumu Kuģniecības podkāsts: Balsis no kuģniecības nozares. Lēna šo podkāstu vada jau 2,5 gadus; kopš tā laika tas ticis lejuplādēts 120 000 tūkstošus reižu 166 pasaules valstīs.

“Es vēlējos, lai pēc iespējas vairāk cilvēku uzzinātu par kuģniecības nozari, kurā darbojas tik daudz profesionāļi, kuri zina un dara tik daudz laba pasaulei, bet netiek īsti pamanīti. Es vēlējos, lai jauni cilvēki atrod manis veidoto raidījumu un nodomā – kas to būtu domājis, ka kuģniecības nozarē notiek tik interesantas lietas.”

3. Sieviešu īpatsvars un viņu ietekme kuģniecības nozarē lēnām aug

Lēna bijusi kuģniecības nozarē jau ilgi; sākumā bijusi viena daļa no nelielas sieviešu saujiņas plašajā nozarē līdz pat laikam, kad redzējusi, ka industrijā sāk svērties dzimumu vienlīdzības kausi.

“Es redzu arvien vairāk sieviešu, nekā tas šajā nozarē bija pirms 25 gadiem. Tolaik sievietes šajā nozarē bija tikai tāpēc, ka bija mantojušas kuģniecības uzņēmumus. Līdz pēkšņi lielāko daļu uzņēmumu Donsö salā Geteborgas arhipelāgā sāka vadīt uzņēmumu mantinieces. Kopš tā laika es redzēju sievietes vadītāju lomā.

WISTA International (Women’s International Shipping & Trading Association), kurā ir vairāk kā 3 000 dalībnieces vairāk kā 40 pasaules valstīs, ir organizācija, kas mani nekad nebeidz pārsteigt. Esmu organizācijas dalībniece kopš 2000.gada, un tieši WISTA ir tā vieta, kur es par kuģniecības nozari apgūstu visvairāk. Tajās sievietēs ir kaut kas īpašs – mums lieliski padodas sadarbības veidošana un zināšanu nodošana; uzsvaru liekam uz atbalstu, nevis sava prestiža celšanu.”

Cik liela mērā pieaug sieviešu īpatsvars nozarē, tik lielā mērā pieaug globālie rādītāji. Viens lielisks piemērs ir Despina Panajiotū Teodusio (Despina Panayiotou Theodosiou), Kipras uzņēmuma Tototheo Mairitime izpilddirektore. Viņa ir nosaukta par vienu no ietekmīgākajām personām kuģniecības nozarē pasaulē, un par savas prezidentūras saukli viņa ir izvēlējusies “Sievietes, kuras virza pasauli”.

4. Nav jābūt jūrniekam, lai strādātu kuģniecības nozarē.

Liela daļa no šķēršļiem, kas attur uzsākt darbu, kuģniecības nozarē nemaz nav piemērojami. Piemēram, nav nepieciešama iepriekšēja pieredze, lai strādātu uz kuģa. Bieži vien kandidāti uz dažādām vakancēm nozarē nāk ar dažādu izglītības (arī ģeogrāfisko) bāzi.

Lai uzsāktu karjeru, piemēram, uz sauszemes, nav taču nepieciešama jūrnieka darba pieredze. Tāpat arī otrādi. No visiem jūrniekiem pasaulē tikai 2% ir sievietes; tāds sieviešu īpatsvars ir arī vadības līmenī.”

5. Dot un ņemt – svarīgs balansa aspekts. Sievietēm jāpieprasa sava vieta, vīriešiem tā jāsniedz.

Kā to skaidro Lēna:

Kā reiz man stāstīja – vīrieši pieņem darbā vīriešus, sievietes pieņem darbā sievietes. Un ja vadības līmenī sieviešu ir maz, tad ceļš uz dažādību darba vietā ir ļoti tāls.

Manuprāt, vīriešiem ir jāaicina pie vadības sarunu galda vairāk sievietes. Es ceru, ka vīrieši atmetīs uzskatu, ka tā ir tikai “vīriešu darīšana, un atvērtajās diskusijās, kurās piedalās tikai vīrieši, vienkārši atteiksies piedalīties. Tagad ir 2018.gads; tas nav attaisnojums, ka “Mēs nevarējām atrast nevienu sievieti”, ko bieži vien esmu dzirdējusi.

Savukārt sievietēm ir laiks pašām proaktīvi izrādīt interesi un piedalīties diskusijās, ja viņas tiek aicinātas to darīt. Sievietēm pašām ir jācīnās par savu vietu nozarē, savā darba vietā. Mums ir aizraujošs ceļš priekšā – ejams kopā ar nozares profesionāļiem.”

***

Mēs sakām lielu paldies Lēnai gan par dalīšanos pieredzē, gan par pūlēm un paveikto darbu, lai radītu kuģniecības nozari kā atvērtu un inovatīvu nozari.

Turklāt mums ir patiess prieks par sievietēm, kas strādā arī uz mūsu prāmjiem. Lūk, dažas no viņām:

Elīza

Mani sauc Elīza. Stena Line uzņēmumā es strādāju jau vairāk kā piecus gadus. Mani ļoti patīk ceļot, iepazīt jaunus cilvēkus un apgūt svešvalodas. Mani aizrauj sports, jo īpaši hokejs, kā arī atpūta brīvā dabā. Šajā blogā vēlos dalīties ne tikai ar savām interesēm un hobijiem, bet arī ar visu interesanto un aizraujošo no Stena Line ikdienas. Ceru, ka Jums patiks!

Leave a Reply

Your email address will not be published

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.